Middeleeuwen & Mythologie
Het is het jaar 1232. Het is de tijd van adel en horigen. De tijd van de geestelijkheid en van kruistochten. Het zijn de middeleeuwen uit onze geschiedenis, maar wél met een twist… De wezens uit hun bijgeloof, uit mythen en volksverhalen, zijn écht. Alfen, twergen, kobolden en weerlopers… en wie weet wat nog meer? Wie in de donkerste grotten, of de diepste wouden verdwaalt, kan maar zo in een dwaalplaats belanden. Dit is waar de wezens uit de verhalen dwalen. De Dwaler speelt zich af in zo’n dwaalplaats; een ontmoetingsplek van het mythische en de middeleeuwse mens. Een plek van verwondering, angst en grimmige realiteit.
Leeftijd:
14+
Aankomende evenementen 2024:
12 Apr
t/m
14 Apr
13 Sep
t/m
15 Sep
De 13de eeuw kan beschouwd worden als de hoogtijdagen van de Europese middeleeuwen; het is de opkomst van kunst, wetenschap en grote steden, maar nog voor de uitbraak van de pest. In deze tijd was de samenleving in 3 standen verdeeld; de boerenstand, de adelstand en de geestelijkheid.
In het Heilige Rijk is de hoogste bekleder van de adelstand zonder twijfel Keizer Frederik II; als leenheer bezit bij hier alle grond en verpacht hij die aan zijn leenmannen. Maar hij heeft wel rekening te houden met de paus, Gregorius IX, het hoofd van de kerk. Want ondanks de absolute macht van de adel kunnen zij hier niet omheen: de wereld is katholiek.
Maar geloof sluit bijgeloof niet uit. Oude verhalen blijven sluimeren in de beleving van de mens; over duivelachtige satyrs die reizigers in het bos laten misleiden, terwijl verleidelijke nixen dwazen naar hun verdrinkingsdood lokken. Over onzichtbare kobolden die huis en haard verzorgen, maar ook sluwe streken leveren als je ze niet te vriend houdt. Doden worden met een baksteen tussen hun kaken begraven uit angst dat het hongerige lijk weer opstaat.
En in de verstopte dwaalplaatsen zal die angst terecht blijken; hier zijn de verhalen waarheid.
Meer weten over de 13de eeuw, mythologie en dwaalplaatsen?
Lees hier over de spelwereld.
Of speur zelf het internet en boeken af, op zoek naar kennis over geschiedenis en volksverhalen!
De Dwaler draait om het 13de eeuws Europa en Europese mythologie. Het is ons doel deze met verhalen, vormgeving en spel tot leven te brengen. Wij willen onze geschiedenis tastbaar maken. En met het bijgeloof van vroeger willen we opnieuw de verbeelding prikkelen, terwijl wij proberen wij zo dicht mogelijk bij de bronnen te blijven. Daar ligt onze passie en deze willen wij graag delen.
Geschiedenis heeft ook een lelijke kant. Het verleden en moeilijke thema’s zijn onlosmakelijk verbonden. Onderwerpen die wij niet willen schuwen. Verwacht dus naast verwondering, mystiek en middeleeuwse dorpsfeesten, ook bruut geweld, harde ongelijkheid en religieus conflict. Wij geloven dat, net als in een goed boek, deze “lelijkheid” onmisbaar is voor een mooi verhaal.
Prikkelt dit jou? Lees hier meer over onze visie.
De dwaalplaats waar het verhaal zich afspeelt ligt in het Heilige Rijk, iets ten zuiden van de stad Augsburg, aan de rivier de Lech.
Jouw verhaal begint wanneer jij dit bos betreedt. Het dwaalbos heeft jou in zijn greep. En met jou, vele anderen. Tussen de kruisridders en kobolden, boeren en heksen, is zelfs een bescheiden dorpje ontstaan, wat door een deel van de dwalenden nu thuis wordt genoemd.
Ook hier gelden de middeleeuwse zorgen van alledag. Is er genoeg te eten? Wie heeft de smid bestolen? Het volk roddelt over zijn buurman en de hogere stand breekt zich over reputatie en recht.
Maar in het verstikkende woud sluimeren de spanningen tussen haar inwoners immer. En in het dwaalbos vinden problemen altijd hun weg. Teneergeslagen huurlingen, die roven om te overleven. Of ambitieuze adel, met hun wrede eigenbelang. Terwijl ook de grens tussen mythe en monster zich flinterdun toont. Niet elk graf zwijgt. En oude verhalen openen hier, hongerig, hun nieuwe hoofdstuk.
Een ding is zeker, op een plek als deze is niemand écht veilig.
De Dwaler heeft een unieke visuele stijl, gekenmerkt door de twee werelden die bij elkaar komen.
Aan de ene kant heb je Europa uit de 13de eeuw, wat wij kennen door opgravingen en manuscripten. Denk hier aan kruisridders in lange wapenkleden en strakke maliënkolders, boeren in simpele tunieken en gesluierde adelvrouwen in de kenmerkende ‘hellepoort’ jurk.
Aan de andere kant heb je het mythische: verhalen van vroeger die wij met vormgeving tot leven brengen. Wij interpreteren deze wezens door te kijken naar de beschrijvingen uit de verhalen, maar ook naar de cultuur waar de verhalen uit komen. Zo zal een dvergr uit de Noorse mythologie er uitzien als een viking, een Aes Sidhe zal Keltische kleding dragen, terwijl een simpele kobold er bij loopt in middeleeuwse vodden. Dit alles zorgt dat de wereld van De Dwaler gegrond en geloofwaardig aanvoelt.
Kijk hier voor inspiratie, tips en richtlijnen voor je kostuum.
Meedoen op De Dwaler kan als speler, of als figurant.
Als speler creëer je zelf een personage wat past in de spelwereld. Als dit personage betreed jij het spel, om daar de verhalen van De Dwaler mee te maken. Hiervoor gelden wat richtlijnen en afspraken. Lees hier hoe je een personage maakt
Als figurant werk je samen met het team, om de spelers van een gave ervaring te voorzien. Zo speel je gedurende het weekend vaak meerdere rollen, om zo samen met je collega figuranten de wereld tot leven te brengen en de spelers uit te dagen. Lees hier over ons figuranten team.
Als je weet wat je gaat doen, koop dan een kaartje in onze Ticketshop!
Een aantal praktische zaken op een rijtje:
Waar: Onze evenementen vinden plaats op de Ada’s Hoeve, te Ommen.
Overnachten: Kamperen kan op het kampeerveld, of In Spel als je een geschikte tent hebt.
Tijden: Deelnemers zijn op de vrijdag welkom vanaf 11.00.
Het spel duurt ongeveer van vrijdag 20.00 t/m zondag 15.00.
Meer informatie over het verloop van het weekend, kamperen, parkeren, catering en faciliteiten? Lees hier alle praktische informatie