Spelwereld van Ekyo

Ekyo is een wereld van oneindige mogelijkheden en schitterende chaos. Het is ook, vrij letterlijk, een gebroken wereld. Het bestaat namelijk uit een ontelbaar aantal zwevende eilanden. Daaronder, waar je ook kijkt, zie je het eindeloze Wolkendek. Een onbegrijpelijke zwaartekracht houdt al deze eilanden van Ekyo in de lucht. Is de wereld altijd al zo geweest? Of is hij zo geworden? Dat is een mysterie, zelfs voor de mensen die er wonen.

Het bovenstaande maakt het leven op Ekyo in sommige opzichten anders dan de wereld die wij kennen. Voor de mensen die niet op een groot continent wonen is reizen bijvoorbeeld een flink karwei. De enige optie die veel van hen hebben is dan ook om geld opzij te zetten voor vluchten met de Atmos Luchtvaart Compagnie. Dit gigantische luchtvaartbedrijf is één van de meest invloedrijke groepen in de wereld van Ekyo. Maar door de gevreesde bendes van luchtrovers is de lucht niet altijd veilig..

De regio's van Ekyo

Ekyo kent vier verschillende werelddelen. In het midden van de wereld liggen de Riftlanden - een kaleidoscoop aan ontelbaar veel kleine eilandjes met de wereldstad Huldam in het centrum. In het Westen ligt het groene, bergachtige continent Valsted - het thuis van het Imperium. In het Oosten Kadazh - een vroeger dor continent dat haar inwoners uit de as hebben doen opleven. En in het Zuiden Haugr - de ijskoude ‘Stormlanden’ waar alleen de meest onbevreesde ontdekkingsreizigers heen trekken voordat ze nooit meer gezien worden.

De Riftlanden

Klik HIER voor het uitgebreide regio document van de Riftlanden

Klik HIER om meer te leren over de tradities van de Riftlanden

De Riftlanden zijn een collectie van veel kleine gebroken eilandjes in het midden van de wereld. Ekyo is continu in beweging, maar de Riftlanden lijken altijd al het middelpunt geweest te zijn. De meeste inwoners van de Riftlanden zijn boeren en handarbeiders. Zij wonen in kleine, zelfvoorzienende dorpen.

In de Riftlanden is geen centrale overheid. De mensen en gebieden staan wel onder controle van de rijke handelsfamilies uit Huldam. Deze stad staat ook wel bekend als de Parel van de Riftlanden. Het is dé plek van het goede leven in Ekyo. Een plaats waar er veel vernieuwing is in innovatie en handel. Voor buitenstaanders die in andere regio’s wonen lijkt het alsof mensen in Huldam in de toekomst wonen door deze nieuwe technologie. De Raad van Rijkdom regeert de stad. Zij zijn een groep extreem rijke grootgrondbezitters met veel invloed. Zij menen dat ze de stad gevormd hebben tot wat het is.

Valsted

Klik HIER voor het uitgebreide regio document van Valsted

Er is geen eiland dat groter is dan Valsted. Daardoor is het eigenlijk de grootste provincie in Ekyo. Valsted is groen, met grootse bergen en vele rivieren. Hier regeert het Imperium. Het Valsted Imperium is een machtig keizerrijk, gesticht door de adellijke familie Attacus. Deze familie bewaakt haar eeuwenoude magische geheimen angstvallig. De keizer en zijn bloedlijn regeren Valsted met harde hand. Ondanks dit is Valsted als regio voor veel mensen heel aantrekkelijk.

Valsted is namelijk de enige regio waar je écht veilig bent van luchtrovers. Of, dat zeggen mensen tenminste. Veel boeren en andere gewone mensen vluchten dan ook uit wanhoop weg uit hun thuisregio. Zij sluiten zich aan bij het Imperium. Het Imperium wordt namelijk beschermd door haar machtige Armada. Deze boeren en andere gewone mensen houden het Imperium en haar feodale leenstelsel in stand. De lagere klassen in Valsted leven een zwaar leven. Maar de inwoners die het geluk hebben om tot een hogere klasse te horen hebben het goed. Zo is Valsted voor deze mensen een plek van kunst, rijkdom en veiligheid. Zo lang als ze zich aan de regels van het Imperium houden!

Kadazh

Klik HIER voor het uitgebreide regio document van Kadazh

Kadazh (kaa-dasj) is een regio die ver weg ligt van de meeste eilanden van Ekyo. Je vindt Kadazh in de verder onbewoonde Kale Vlakten, aan de rand van de wereld. De Kale Vlakten zijn kurkdroog en er is geen teken van leven. Toch hebben de volkeren van Kadazh hun land uit de as opnieuw op laten stijgen. 

Tussen de uitgestrekte savannes en torenhoge mesa’s leven verschillende culturen. Zij leven redelijk in harmonie onder de Coalitie van Kadazh. Dit verdrag van 150 jaar oud bracht een welvaart aan samenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. De volkeren hebben bijvoorbeeld samengewerkt om de reizende stad Qissai (ki-saj) te bouwen. Deze hoofdstad van Kadazh is tegelijkertijd een gigantisch luchtschip. 

Tegenwoordig gaan er geruchten rond dat de Coalitie werkt aan verschillende mysterieuze projecten. Niemand weet precies wat, en iedereen heeft een ander antwoord. Zo zeggen sommigen dat de Coalitie probeert het weer te controleren. Anderen zeggen dat ze het hele continent verbouwen tot luchtschip, of meester willen zijn over de zwaartekracht. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat hun vraag naar grondstoffen groter is dan elke andere regio.

Haugr

Klik HIER voor het uitgebreide regio document van Haugr

Haugr (hau-gùr), ook wel de Stormlanden genoemd, is een ijzig continent in het zuid-oosten van Ekyo. Het continent wordt ingekapseld door drie grote bergen, die er voor lijken te zorgen dat het er altijd onder het vriespunt is. Weinig reizigers zijn naar Haugr geweest en kunnen het doorvertellen. Maar de verhalen die het wél halen vertellen over een wereld als geen ander.

Ook hier is leven te bekennen. Naast de flora en fauna die van dit harde klimaat hun thuis hebben gemaakt leven er de stammen van Haugr. Deze stammen leven in een wankele harmonie met elkaar samen. Ze hebben verschillende gebruiken en geloven, en zijn dan ook lang in oorlog met elkaar geweest. Maar sinds kort hebben zij zich verenigd onder het geloof dat de Haugr stammen het heilig recht hebben om de rest van Ekyo te plunderen. Dit geloof is gekomen met de opkomst van ‘de Prins van de Stormlanden’, die de stammen samen heeft gebracht. Sindsdien richten de stammen zich vooral op wat buiten Haugr ligt. En zijn zij een doorn in het oog geworden van het Valsted Imperium, de Riftlanden, én de Coalitie van Kadazh.

LET OP: Het is niet mogelijk om een personage te spelen dat afkomstig is uit Haugr. Dit heeft te maken met in-spel redenen, maar ook dat we het van groot belang vinden dat deze cultuur respectvol uitgebeeld wordt. De Haugr stammen gebruiken inspiratiebronnen van onderdrukte oorspronkelijke volkeren uit onze wereld in combinatie met fictieve elementen. Om niet te vervallen in een karikatuur van echt bestaande culturen houden we deze groep personages graag in eigen beheer.

Het eiland

Het verhaal begint wanneer een kleine groep reizigers in de Riftlanden een onbewoond eiland vinden. Dit eiland heeft geen naam. Net als de meeste eilanden in het middelpunt van Ekyo is het groen met veel bos, en vol met leven. Toch heeft het een mysterieuze aantrekkingskracht, alsof het noodlot hier sterk aanwezig is. Binnen korte tijd is het eiland een ontmoetingsplaats voor groepen reizigers. Sommigen voelen zich geroepen door het eiland. Anderen komen er toevallig. Jij bent zo’n reiziger.

Jij voelt je geroepen tot dit eiland. En samen met jou zijn er veel anderen. Zo zijn er verschillende groepen die weten van het bestaan van het eiland. Zij zijn, net als jij, naar het eiland gereisd om haar geheimen te ontdekken. Er is namelijk nog bijna niks over het eiland bekend. Waar kwam het eiland vandaan? Wat is er te vinden? En is het wel zo onontdekt als dat we denken? Met welke reden jij dan ook op het eiland gekomen bent: wij helpen je graag op weg met jouw verhaal.

Facties

De ontdekking van het eiland is interessant geweest voor verschillende groepen die in de wereld van Ekyo bestaan. Er zijn meteen meerdere facties op het eiland afgekomen om deze te claimen, ieder met hun eigen doel. Word jij een nuchtere Riftlander, een industriële arbeider bij Obol, of een academische volgeling van het Heilig Akkoord?

Als jij al weet waar jouw karakter vandaan komt, kan je alvast nadenken over een kostuum! Kijk hiervoor bij de Kostuumrichtlijnen hoe bepaalde facties of regio’s in Ekyo zich kleden.

De Riftlanders Unie (Spelersfactie)

Klik HIER voor het uitgebreide factie document van de Unie

Klik HIER om meer de leren over de politieke stromingen binnen de Unie

De Riftlanders zijn de mensen die in de Riftlanden rondom Huldam wonen. Zij werken samen om een veilige toekomst te bouwen voor zichzelf en hun kinderen. Deze mensen uit de lage klassen zijn al heel lang het favoriete doelwit van luchtrovers. Tegelijkertijd zijn ze overgelaten aan de buien van de handelsfamilies in Huldam. 

Vijf jaar geleden stortte de beurs in Huldam in. Dit was de laatste druppel die de emmer deed overlopen. De bestuurders zouden de mensen in de Riftlanden moeten beschermen. Maar ze waren alleen maar bezig met wat er in Huldam gebeurde. Daardoor kregen luchtrovers steeds meer vrij spel om de plattelanden van de Riftlanden leeg te roven.

Hele dorpen verloren alles wat ze hadden en er ontstond in korte tijd een grootschalige opstand die Huldam wil dwingen om de Riftlanden zelfstandig te maken. Hoewel deze opstand veel invloed heeft gekregen, is er achter de schermen ook onrust. De kopstukken van de Volksunie, de raad die de opstand leidt, zijn het namelijk in toenemende mate niet meer met elkaar eens..

De Obol Corporatie (Spelersfactie)

Klik HIER voor het uitgebreide factie document van de Corporatie

De Obol Corporatie is een industriële reus. Zij zijn namelijk één van de ‘Grote Vijf’ bedrijven met veel invloed in de wereld. Je komt Obol dan ook overal in Ekyo tegen. De Corporatie houdt zich vooral bezig met het maken van motoren voor luchtschepen en andere voertuigen. Daarnaast hebben ze veel fabrieken die ook allerlei andere mechanische onderdelen maken.

De Obol Corporatie was één van de eerste facties die hoorden over het nieuw ontdekte eiland in de Riftlanden. Zij hebben hier snel een groep op afgestuurd om de grond te claimen. Door zijn vele fabrieken heeft Obol namelijk veel honger naar meer en meer grondstoffen, zoals metaal, olie en hout. Zij willen zoveel mogelijk grondstoffen uit het eiland trekken. Deze taak is gegeven aan de ‘meester van grondstoffen’ Atlan Valk. Hij is de vertrouwde rechterhand van de geheimzinnige Vrouwe Nadia, de directeur van Obol.

De Orde van het Heilig Akkoord (Spelersfactie)

Klik HIER voor het uitgebreide factie document van de Orde

De Orde van het Heilig Akkoord is een mystieke orde van wetenschappers en gelovigen. Iedereen in de orde komt samen rondom één theorie. De theorie dat zogenaamde ‘resonantie’ een belangrijke rol speelt in het begrijpen van de geheimen van Ekyo. De orde gelooft dat er een ‘Heilig Akkoord’ is. Als een groep mensen die hierin gelooft dit akkoord speelt, zou dit de deur openen naar kennis over de oude wereld.

De orde is opgericht door Broeder Helios, een jonge geleerde uit Valsted. Hij gelooft dat hij een wonder heeft meegemaakt waarin hij het Heilig Akkoord kort heeft gehoord. Hierdoor zou hij magische krachten hebben gekregen. Ook zegt hij dat hij inzicht heeft in de ‘verborgen wereld’, die zich recht voor onze neuzen bevindt. 

De orde is nog heel jong. Iedereen die Broeder Helios wil volgen in zijn zoektocht is meer dan welkom om aan te sluiten. Tot nu toe zijn veel leden van de Orde relatief rijke of invloedrijke mensen uit Valsted, en fanatieke academici die overal in Ekyo ogen en oren hebben. Deze academici hebben als een van de eersten gehoord over de vondst van het mysterieuze eiland. Zij geloven dat het eiland het volgende puzzelstuk is in hun zoektocht naar het Heilig Akkoord.

De IJzeren Karavaan

De IJzeren Karavaan bestaat al zo lang als mensen zich kunnen herinneren. Vroeger was het een orde van handelaren die een stabiele samenleving en een eerlijke verdeling van goederen wilde. Maar tegenwoordig is het een grote criminele organisatie geworden.

Vooral in de laatste jaren is de verdeling van rijkdom steeds ongelijker geworden. Daardoor heeft een tiran de macht gegrepen bij de IJzeren Karavaan. Zij noemt zichzelf de ‘IJzermoeder’. Ze speelt slim in op de gevoelens van angst en onzekerheid die spelen bij kleine handelaren en het gewone volk. De IJzermoeder heeft de allerrijksten als de grootste vijand van het volk en de Karavaan aangewezen.

De Karavaan zet zich nu in om hun vroegere invloed en rijkdom terug te pakken met harde hand. Dit doen ze vooral door afpersing. Ze staan erom bekend dat ze bescherming van de luchtpiraten afdwingen bij het volk. Eigenlijk worden de schepen van handelaren die deze bescherming weigeren vooral beroofd door vermomde leden van de Karavaan. Maar bewijzen kunnen de slachtoffers het nooit. Niemand weet namelijk wie er lid is van de Karavaan, aangezien de Karavaan hier heel geheimzinnig over doet.

De Atmos Luchtvaart Compagnie

De Atmos Luchtvaart Compagnie is de belangrijkste en meest geliefde organisatie in Ekyo. Zij maken het luchtverkeer tussen eilanden en regio’s mogelijk. Sinds de compagnie opgericht is, is er veel veranderd. Zowel in het dagelijks leven in Ekyo, als in de technologie en de luchtvaart. Vroeger vlogen mensen alleen met lichte voertuigen van hout en canvas. Tegenwoordig kunnen mensen veel spullen en mensen tegelijk vervoeren met grote zeppelins, cruiseschepen en metalen bouwwerken.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de Atmos Luchtvaart Compagnie één van de ‘Grote Vijf’ is geworden. Dit zijn bedrijven met veel invloed in Ekyo. Op elk bewoond eiland is een Atmos postkantoor. En iedereen in Ekyo kent Atmos. Zo worden Atmos medewerkers eigenlijk nooit lastiggevallen of beroofd. Zij maken namelijk alle verkeer en post tussen eilanden mogelijk (voor een prijs natuurlijk). 

Ook op het nieuw ontdekte eiland is een klein Atmos postkantoor. Dit is opgericht toen de eerste ontdekkingsreizigers op het eiland kwamen. Bij deze Atmos locatie kan je brieven en pakketjes versturen, reizen plannen naar andere plekken in Ekyo (voor in downtime) en kan je terecht met al je uit-spel (US) vragen. Alle Atmos medewerkers die je tegenkomt in het spel zijn namelijk onderdeel van de organisatie van de Ekyo LARP!

Let op: Je kunt geen karakter maken dat actief is bij de Atmos Luchtcompagnie als medewerker. Om verwarring te voorkomen zijn alle medewerkers van Atmos in het spel leden van de organisatie van de LARP. Je kunt wel een karakter spelen dat vroeger bij Atmos gewerkt heeft. Of die op een andere manier betrokken is. Neem hiervoor contact op met de organisatie.

De Haugr Stammen

De stammen van Haugr, ook wel de ‘Stormlanden’ genoemd, zijn de ergste nachtmerrie van veel dorpelingen in Ekyo. De stammen zijn namelijk zowel zeer getalenteerde vliegeniers, als gevaarlijke rovers. De stammen overleven op het leegroven van de rest van Ekyo, en dit doen ze beter dan ieder ander.

Hetgeen dat rovers uit de Stormlanden zo eng maakt in vergelijking met andere rovers is dat zij beschikken over een gigantische hoeveelheid vuurwapens. Niemand weet hoe de stammen dit voor elkaar krijgen. Sommige geloven dat de Haugr stammen bevoorraad worden door de Coalitie Kadazh om de rest van Ekyo te destabiliseren. Anderen geloven dat in een ver verleden de Stormlanden de plek was waar een grote oorlog gevoerd werd. Deze mensen geloven dat de stammen hun vuurwapens uit het ijs beitelen om zo deze oorlog door te zetten. Maar niemand weet zeker waar de wapens van de stammen vandaan komen.

Eén ding is duidelijk in ieder geval. De Haugr stammen geloven dat hun heilig recht is om de rest van Ekyo te plunderen. Troepen rovers uit de Stormlanden worden meestal geleid door een Ziener. Dit zijn zowel voorspellers als navigators op de schepen van de stammen. De Zieners staan bekend om dat zij dingen zien die anderen niet zien. Ze spelen dan ook een belangrijke rol in de stammencultuur van Haugr.

Terug naar boven