Spelen op
De Dwaler

Op deze pagina vind je informatie over het creëren van een personage op De Dwaler. Als speler creëer je zelf een personage wat past in de spelwereld. In je eerste minuten in het spel zul je verdwalen, om hierna aan te komen op je nieuwe bestemming. Misschien wel je laatste... Hier begint voor jou het verhaal. Maar als wie betreed jij het dwaalbos?

Wat kan je spelen?

Op De Dwaler kan je twéé soorten personages spelen; middeleeuws en mythisch.

Middeleeuwse personages zijn mensen uit de 13de eeuw. Denk hier aan een Hospitaalridder uit Arnhem, of een godvrezende boer van nabij Augsburg. Een minnezanger met een gebroken hart, of een Dominicaanse prediker met een interesse in mysticisme.  

Mythische personages zijn wezens uit het bijgeloof van de 13de eeuw, uit mythen en volksverhalen. Denk bijvoorbeeld aan een gewiekste satyr, of een kobold op zoek naar een nieuw huis. Een verstoten dverg of een alf die zichzelf wil bewijzen. 

Ondanks de grote verschillen hebben alle personages één ding gemeen; ze zijn allemaal verdwaald.

Een Benedictijnse monnik

Hoe maak je een personage?

Ten eerste is het belangrijk om deze website goed te lezen. Dus je bent al op de goede plek! Ben je helemaal nieuw binnen de hobby? Dan is het handig om eerst de algemene pagina Wat is LARP? door te nemen.

Om een personage te verzinnen en te spelen die in een bepaalde wereld leeft, is het belangrijk om je goed in te lezen in de spelwereld. Lees goed de pagina’s over middeleeuwen en mythologie, zodat je hetzelfde beeld hiervan hebt als de organisatie en je medespelers. En lees over dwaalplaatsen, om te weten wat dit betekent voor jouw personage!

Vervolgens is de belangrijkste keuze of je een middeleeuws personage, of een mythisch personage wil spelen. Beiden hebben een hele andere positie in de spelwereld en dus een andere spelervaring. Ook hebben ze beiden andere richtlijnen, die je verderop op deze pagina vindt!

Met deze informatie op zak kun je verder gaan nadenken over je personage concept. Vraag jezelf af wat voor spel je leuk lijkt om te hebben op De Dwaler. Wil je een simpel personage spelen, of juist iets complex? Dramatisch of meer luchtig? Treed je graag op de voorgrond, of speel je graag een ondersteunende rol? En wil je je graag mengen in politiek conflict, gevaar opzoeken, of liever in het dorp een ambacht beoefenen? Binnen de spelwereld zijn een boel opties mogelijk!

Hierna volgt het uitwerken van je personage achtergrond. Je weet al een beetje wat je leuk lijkt en wat je concept is. Maar wie is het personage nou eigenlijk? Waar komt deze vandaan? Wat heeft die meegemaakt? Dit bepaalt waarom die is, zoals die is. En waar is het personage goed in? Belangrijker nog; wat zijn diens angsten en zwaktes? In de wereld van De Dwaler bestaan geen perfecte personages. Het zijn juist onvolmaakte personage die voor mooie verhalen zorgen.

Denk tegelijk na over personage doelen en speldoelen, om je richting en houvast te geven om mee te spelen. Personage doelen zijn In Spel doelen; wat wil je personage eigenlijk bereiken? Deze hoeven niet eens haalbaar te zijn. Terwijl speldoelen meer Uit Spel doelen zijn; wat voor soort spel hoop jij te vinden op De Dwaler? Misschien wil jouw personage wel een succesvolle wolhandelaar worden en wil jij als speler een leuke wolkraam uitbeelden. Maar deze doelen hoeven niet overeen te komen. Misschien wil jouw personage wel graag rijk en machtig worden, terwijl jouw speldoel is om ten onder te gaan aan gierigheid.

Ondertussen moet je nadenken over je kostuum. Deze zul je zelf moeten maken, laten maken of kopen. Ook hier gelden voor middeleeuwse en mythische personages andere richtlijnen. Maar voorop staat dat het kostuum bij de stijl van spelwereld en natuurlijk bij het personage moet passen!

Kom je er niet uit met je personage? Of zoek je tips voor kostuum en kleding? Dan kan je altijd terecht in onze Community Discord. Hier staan de organisatie en andere deelnemers voor je klaar om je te helpen!

Een dame krijgt een handlezing van een waarzegster

Mailen

De laatste stap voor het maken van een personage, is mailen. Wij ontvangen graag van alle deelnemers een mail met hun personage voorstel. Hier kunnen wij als organisatie checken of het personage idee goed aansluit bij de spelwereld en eventueel feedback of tips meegeven. Het Dwaler team is te bereiken op dwaler@sinderlarp.nl 

Wij ontvangen uitgewerkte personages graag als Word, Google Doc of PDF bestand, zodat wij deze ook makkelijk in ons archief op kunnen slaan. De uitgewerkte personage achtergrond mag zo lang of kort zijn als je zelf wil. Wel vragen wij om te beginnen met een samenvatting van maximaal 1 bladzijde met de belangrijkste punten, zoals het concept en de personage- en speldoelen.

Je mag pas een personage spelen, als deze via onze mail is goedgekeurd. Afgekeurde ideeën en personages mogen niet gespeeld worden. Belangrijk: wij hanteren een mail deadline van 3 weken voor elk evenement. 

Verder verdiepen

Wat De Dwaler zo eigen maakt, is dat wij spelen met echte geschiedenis en bestaande verhalen. Dat betekent ook dat wij met geen mogelijkheid álle informatie over de spelwereld op onze website kunnen vermelden.

Toch willen wij, samen met onze deelnemers, deze spelwereld tot leven brengen. Daarom vragen wij alle deelnemers zich verder te verdiepen, met behulp van bronnen! Dus struin het internet af, op zoek naar informatie, of duik lekker de boeken in! Let hierbij wel op wat voor bronnen je gebruikt. Een (vertaling van een) 13de eeuws manuscript of een onderzoek naar de tijdsperiode is top, terwijl bijvoorbeeld moderne sprookjes of Victoriaanse bronnen vaak een vertekend beeld geven van het 13de eeuwse tijdsbeeld. 

De vuistregels is: Hoe complexer het personage wat je wil spelen, hoe meer wij vragen dat jij je inleest. 

Speel je een simpele verdwaalde boer uit de buurt? Dan kan het al voldoende zijn om je een beetje in te lezen in de omgeving en het leven van boeren in de 13de eeuw. Speel je een Aes Sidhe? Dan is het belangrijk om je te verdiepen in de rijke sagen van de Keltische mythologie en hun wereldbeeld. Ben je echter van plan te spelen als een Tempelier (1) uit Aragon (2) die op de 5de kruistocht (3) en 6de kruistocht (4) naar het Heilige Land (5) is geweest, maar nu huiswaarts keert om deel te nemen aan de Reconquista (6), dan is het wel belangrijk om bekendheid met die 6 onderwerpen te hebben. 

Een tafel vol geschriften over astrologie en de sterrenhemel

Regelsysteem

Ben je er uit wat je wil spelen? Dan is het belangrijk om ook het Regelsysteem van De Dwaler  te lezen. Het regelsysteem is er om te zorgen voor een eerlijk en gebalanceerd spel. Ook kies je hier Vaardigheden, om te bepalen wat jouw personage wel of niet kan. Dit hoef je niet naar ons te mailen.

Middeleeuwse personages

Voor het spelen van een middeleeuws personage gelden een aantal richtlijnen, om te zorgen dat deze binnen de spelwereld en het spel past. Lees deze goed door voor of tijdens het verzinnen van een personage. Niet van plan een middeleeuws personage te spelen? Dan hoef je dit niet te weten!

  • Middeleeuwse personages zijn mensen waarvan het geloofwaardig is dat ze hadden kunnen bestaan in 13de eeuws Europa. 
  • Hou rekening met de volgende vuistregel: De middeleeuwen op De Dwaler is hetzelfde is als die uit onze echte geschiedenis. Het bestaan van jouw personage kan dus niet de geschiedenisboeken tegenspreken.
  • Vanwege de vuistregel is het niet mogelijk bestaande figuren uit de geschiedenis te spelen. 
  • Onlosmakelijk verbonden met de 13de eeuw is de standenmaatschappij. Middeleeuwse personages behoren allemaal tot een van de 3 standen; ‘zij die bidden’, ‘zij die vechten’ en ‘zij die werken’. Oftewel de geestelijkheid, de adelstand en de boerenstand. Bedenk bij welke stand jouw personage hoort.
  • De rol van godsdienst niet weg te denken uit de middeleeuwen. Of je nu strak in de leer zit, of alleen af en toe naar de kerk gaat, Katholiek zijn is de norm. En dat zullen de meeste middeleeuwse personages ook zijn. Maar er zijn ook andere opties, zoals de Orthodoxe kerk of het Jodendom. Verder zijn er nog diverse ‘ketterse’ stromingen. Heidenen zijn in de speeltijd bijna overal verleden tijd, hoewel er in sommige gebieden nog wel oude gebruiken naast het Christendom bestaan.
  • Naast godsdienst is bijgeloof ook nog volop aanwezig. Uit welk gebied komt jouw personage? En waar geloven mensen daar in? Zo zullen bijvoorbeeld veel Christenen uit IJsland of Noorwegen nog geloven in trollen, alfen en dverg. En diverse geestelijken schrijven over basilisken en griffioenen als een wetenschappelijk feit.
  • Een middeleeuws personage heeft ook een middeleeuwse naam! De naam moet passen bij de tijd én regio waar jouw personage vandaan komt. Informatie hierover kan je op het internet vinden! Op De Dwaler vind je dus geen Dave, Sam of Roos, maar wel Ditmar, Sighard en Reinhilde

Bedenk je ook dat achternamen zoals ze nu werken, toen nog vooral voor de adel waren. In plaats van familienamen hadden de meeste mensen een bijnaam. Een aantal voorbeelden uit de spel regio. 

Bijnamen op afkomst: Reinhard der Kölner (de Keulenaar), Godesmann Bayer (iemand uit Bayern), Libe Aachsfrau (vrouw uit Aachen) of Helena Vann (wat ‘vennetje’ betekent)

Bijnamen gebaseerd op werk: Bauer (boer), Steinmann (steenwerker), Kohler (kolenbrander) of Holzknegt (leerling houtbewerker) 

Bijnamen op herkenbare eigenschap: Wilde, Rote of Vrâz (veelvraat). Een naam kan Cunneke die Alte (de oude) zijn, maar ook andersom Der Kurze Otto.

  • Hoe zien middeleeuwse personages eruit? Voorop staat dat het evenement zich afspeelt in de 13de eeuw, dus moet het er ook uitzien als de 13de eeuw! Om in die sfeer te passen is kleding en uitrusting die hier niet bij past niet toegestaan. Wij laten ons vooral inspireren door afbeeldingen in manuscripten, graf beeltenissen en opgravingen. Gelukkig is de 13de eeuw relatief simpel en is een prima kostuum zo gemaakt! Kijk voor snelle inspiratie op onze Pinterest, of kijk voor meer informatie bij Kostuums.
Een jongedame en een Franciscaanse Frater dansen tijdens een feest
  • Jouw personage is hier in de buurt verdwaald. Bedenk dus waarom deze hier was. Was je onderweg naar iets, of juist op de terugweg naar huis? 
  • Het is ook mogelijk om iemand van adel te spelen. In de context van de middeleeuwen betekent dit een bepaalde autoriteit over personages van lagere stand. Als speler van een adellijk personage heb je de verantwoordelijkheid om op te letten dat je met deze autoriteit geen vervelend spel op anderen forceert, of anderen spel ontzegt.
  • Wanneer je ons je personage opstuurt, vinden wij het ook heel fijn als je de bronnen meestuurt die je hebt gebruikt. Wij weten ook niet alles en dan hoeven wij niet te dubbelchecken of alles wel klopt. Voor het gemak zien wij graag duidelijke verwijzingen naar de bronnen, of citaten van relevante passages die je gebruikt. 
Een welgestelde adelman, gekleed in dure wol en nog duurdere sierraden

Mythische personages

Voor het spelen van een mythisch personage gelden een aantal richtlijnen, om te zorgen dat deze binnen de spelwereld en het spel past. Lees deze goed door voor of tijdens het verzinnen van een personage.  Niet van plan een mythisch personage te spelen? Dan hoef je dit niet te weten!

  • Mythische personages zijn wezens die komen uit Europese mythen, legenden, sagen, folklore, volksverhalen en bijgeloof van omstreeks de 13de eeuw én daarvoor.
  • Om binnen deze visie te blijven, moeten alle personages gebaseerd zijn op bronnen. Uit welk verhaal (of verhalen) komt het wezen dat je wil spelen? En hoe worden die daar beschreven? 
  • Een kanttekening is dat het wezen wel speelbaar moet zijn. In theorie bestaan griffioenen in de wereld van De Dwaler, maar deze zijn niet uitvoerbaar. En het  spelen van een geest dat alleen op korenvelden verschijnt geeft waarschijnlijk weinig spelplezier. Ook zijn specifieke personages (zoals Grendel, Iðunn, Elegast etc.) niet voor spelers speelbaar. Wij behouden ons het recht deze personages te gebruiken in de verhalen van De Dwaler.
  • Zorg ook dat het wezen wat je wil spelen, past bij het soort spel wat je zoek. Een kobold kan bijvoorbeeld makkelijk gezellig aanschuiven bij een kampvuur. Terwijl een weerloper wat mensen opeet niet zomaar een broodje komt bestellen in de taveerne. 
  • Uit welk soort mythe of bijgeloof komt jouw personage? Er zijn een boel opties waar je, op het internet en in boeken, ook van alles over kan vinden. Alleen al de mythologieën zijn er heel veel: Germaans, Noors, Angelsaksisch, Keltisch, Welsch, Schots, Grieks, Romeins, Iberisch, Slavisch etc. En natuurlijk middeleeuws bijgeloof! 
  • Een mythisch personage heeft ook een mythische naam! Maar wat is dat dan? Om een naam in de juiste sfeer te kiezen, laat je dan inspireren door de mythe zelf. Hoe heten wezens in de verhalen eigenlijk? Aanvullende daarop houden wij ons aan de periode en de cultuur waar het wezen uit komt. Zo komen alfen en dvergr bijvoorbeeld uit de Noorse mythologie. Deze zullen dus geen Legolas of Gimli heten, maar eerder oude Scandinavische namen hebben zoals Earla of Andvari. Terwijl de lokale kobold misschien juist een middeleeuwse naam heeft als Hensel. Ook hiervoor zijn op het internet een boel namenlijsten te vinden!
  • Hoe zien mythische wezens er eigenlijk uit? De regel is dat het wezen eruit moet zien zoals het wordt beschreven in de bronnen. En verder moet het passen bij de periode en de cultuur waar het verhaal uit komt. Dat maakt de wezens geloofwaardig. Zo is het moeilijk te geloven dat een mythisch wezen in de 13de eeuw kleding uit bijvoorbeeld de Renaissance (toekomst) draagt. Maar een wezen uit de Keltische mythologie dat er ook Keltisch uitziet, voelt weer veel geloofwaardiger aan. Kijk voor snelle inspiratie op onze Pinterest, of kijk voor meer informatie bij Kostuums.
Een lichtalf, in kleding van de oude Noorse cultuur
  • Hou er rekening mee dat een andere deelnemer hetzelfde soort wezen kan spelen, maar het nét wat anders uitvoert en uitspeelt. Het kan zijn dat die persoon diens concept uit net iets andere bronnen haalt. Zolang beide versies binnen onze visie geloofwaardig zijn, zijn beide versies goed.
  • Jouw personage komt hier niet vandaan, maar uit een andere dwaalplaats. Waar was deze? En misschien nog belangrijker; waarom ben je weggegaan? Ben je op zoek naar iets? Of ben je gevlucht, of zelfs verbannen?
  • Om goedkeuring te krijgen voor het spelen van een mythisch personage, moet je aangeven op welke bronnen deze gebaseerd is. Voor het gemak zien wij graag duidelijke verwijzingen naar de bronnen, of citaten van relevante passages die je gebruikt. Weet dat als het personage aantoonbaar uit Europese mythen, legenden, sagen, folklore, volksverhalen en bijgeloof van omstreeks de 13de eeuw of daarvoor komt, het vrijwel altijd goedgekeurd wordt. Wel kan het zijn dat wij een aantal vragen hebben, om te zorgen dat het concept zo goed mogelijk binnen De Dwaler past.
Een weerloper, die niet lang geleden weer is opgestaan

Groepen

Je kan op De Dwaler als individueel personage komen spelen, maar je kan ook komen als groep. Een aantal voorbeelden zijn een groep verdwaalde jagers of kloosterlingen, of misschien een groep van een Ridderorde. Een kleine twergen smederij, of een adeldame met gevolg.

Elke groep heeft een contactpersoon, die met ons het mailcontact doet en als aanspreekpunt geldt. Mailen kan naar dwaler@sinderlarp.nl 

Als je als groep komt, hebben wij ook graag dat je je als groep meldt. Mail ons het concept van de groep, de gemeenschappelijke achtergrond en natuurlijk wat voor soort spel jullie op De Dwaler zoeken. Voeg hier ook een overzicht/samenvatting bij van alle personages en hun rol binnen de groep. Als de samenstelling verandert, ontvangen wij ook graag een update hierover. 

Bij groepen hoeven individuele personages niet opgestuurd te worden, zolang ze binnen het concept en de gemaakte afspraken van de groep vallen. Individuele personage opsturen mag altijd zeker.

Een drietal Tempeliers

Grijze personages

Sommige personages vallen niet heel duidelijk in de categorie middeleeuws of mythisch, maar vallen in het grijze gebied ertussen. Heb je een idee voor zo’n personage, mail ons dan op dwaler@sinderlarp.nl om te kijken of en hoe deze binnen de wereld van De Dwaler past.

Terug naar boven